De grote brouwers willen ook het komende WK met oranje jurkjes en shirtjes hun biermerken promoten. Bavaria presenteerde deze week de tweezijdige HolánDress: een oranje jurkje dat in een handomdraai om te toveren is tot een uitbundig Braziliaans feestmodel. Het kledingstuk zal in de loop van deze maand verkrijgbaar zijn in de winkel, onder meer bij de aankoop van bier.
Heineken onthulde eerder onder meer al een eigen Sambashirt. Dit deels oranje, deels ‘Heinekengroen’ gekleurde kledingstuk is voorzien van kleine sambaballetjes, waardoor het shirt geluid moet maken als de drager staat te springen en juichen bij een doelpunt van het Nederlands voetbalelftal. Het Belgische Jupiler, dat in eigen land onder meer glazen en blikjes van de ‘Rode Duivels’ uitgeeft, komt in Nederland met het Jup Holland Jup-supportershirt.
Bij het vorige WK in Zuid-Afrika in 2010 zorgde een jurkje van Bavaria nog voor grote opschudding. Een groepje dames dat de jurk tijdens een wedstrijd droeg, moest het stadion verlaten vanwege de ongeoorloofde reclame-uitingen op het kledingstuk. Twee van hen werden zelfs opgepakt en moesten voor de Zuid-Afrikaanse rechter verschijnen. De aanklacht tegen hen werd uiteindelijk ingetrokken.
Ook dit jaar is de eerste jurkjes-rel al geboren. Kledingwinkelketen Eigen Wijs, die gespecialiseerd is in grote maten, liet vrijdag via verschillende media weten het discriminerend te vinden dat de HolánDress van Bavaria alleen verschijnt in maten voor slanke vrouwen. Een groot deel van de Nederlandse vrouwen zou daardoor worden uitgesloten; een stelling die onmiddellijk tot reacties leidde op sociale media als Twitter.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl